Totalt antall sidevisninger

lørdag 14. mars 2009

Svarttrost i hagen

I dag var den der, den aller første. En svarttrost forsynte seg av restene av kneipbrødskiver junior ikke ville ha til dagens frokost, som jeg kastet ut i snøen ved foringsbrettet til småfuglene. Den svarte fuglen med det gule nebbet er et vårtegn av de store.
Jeg sjekker på "vårsjekksida" på nettet:
http://www.fuglevennen.no/data/ut/by/natur/bn2/?vis=art
Det er gjort tre observasjoner av svarttrost i Norge i skrivende øyeblikk, så min er da den fjerde!, men det er mange andre vårtegn å lese om på denne sida, og den oppdateres kontinuerlig. Selv om snøen ennå ligger halvmeterdyp på plenen utenfor, og den er så vassfylt og sammentrykket at man må ha dobbel dose Møllers tran for å måke den unna, er det umiskjennelig vår i lufta. Det renner av takene, og selv om nattefrosten ennå tar tak innimellom, og nye snøfall kan komme, er det ingen som kan tvile: Kong Vinters iskalde fingre mister gradvis grepet om det sørlige Norge.
I fjor, året før, og mange år før der igjen, var det planer om å få med ett av vårens virkelige eventyr. En tiurleik, Eller orreleik. Det har dessverre blitt med planene. Tida strakk ikke til, eller prioriteringene ble feil. Jeg håper jeg får sjansen til å tilbringe en magisk morgenstund på tiurleik i år, sammen med kona mi :-) I lavvuen, eller bare i pose og enkel gapahuk. Det handler om å sette av tid..
En annen leik som hører våren til, kan man oppleve på kysten i disse dager. Nå har ærfuglene dannet par, og hannene er i farta for å verne om dama si. Nærgående beilere blir jaget unna, for det gjelder å holde på den man har! Og ærfuglene lager sine egne, vakre lyder, en slags lavmælt buuuing som kan høres langt av sted. Den som en gang har overnattet på kysten, der det er ærfugl, kan ha gledet seg over å sovne inn til den beroligende lyden fra disse fuglene.
Mine kolleger fikk seg et latterbrøl da jeg fortalte på kantina hva jeg hadde kjøpt på Netthandelen for noen dager siden. Ei fuglekasse med kamera! For ikke flere kroner enn hva røykere gir for et par pakker tobakk, handlet jeg det som skulle til for å gjøre meg til kikker gjennom vår og forsommer. Kassa er utstyrt med infrarødt kamera, og sender trådløst fargebilde til TV inne. Nå kan jeg følge med på reirbygging, egglegging, ungemas - og kanskje den brutale naturen. Et fuglerede kan fort bli røvet, av både slanger, rovfugler, og hakkespetter faktisk! En av Ut i naturens leservideoer på NRK i fjor viste nettopp det siste. En hakkespett som forsynte seg av de nyklekkede ungene til en kjøttmeis. Nett-tv på NRK.no/natur er forresten en flott måte å oppleve naturen på. Det er et enormt arkiv å velge i, og det er helt gratis!
Det er all grunn til å glede seg over våren! I disse dager lapper jeg også lavvuen, også fort det finnes bare flekker til å sette den opp, skal vi avsted. Selvsagt kunne vi dratt nå, men kavet med å grave seg med til bakken for å få lavvuen opp på skikkelig vis, sparer jeg meg helst for...
2-3 uker fram i tid skjer første overnatting, og dèt til en skikkelig konsert av vårfuglelyder.
Jeg gleder meg. Og svarttrosten minner meg om det som kommer :-)

1 kommentar:

  1. Har stor sans for dine tur skildringer -flotte bilder du viser fra ditt "rike".
    Naturen er der hver dag , bare å forsyne seg...
    uten å bli invitert.

    SvarSlett