Totalt antall sidevisninger

mandag 12. april 2010

Dette er ikke mishandling

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=595804

Er det sannsynlig at noen har fanget en svane, knyttet tau rundt halsen på den, festet tauet i en betongblokk og lempet det hele i sjøen for å se svanen dø?

Jeg synes ikke det! Derimot tror jeg at det enten er noen som har funnet en død svane, og forsøkt å dumpe den på denne måten for å unngå at den blir liggende og råtne, eller at svanen har viklet hodet fast i noe tau. Svanene beiter på bunnen i grunt vann.

Mange blir forferdelig opprørt av svanens død, men hittil er det ingen som aner noen ting som helst om hvorfor den ble funnet slik. Kanskje Statens naturoppsyn burde sjekke saken grundig. Det fremgår av artikkelen at de ikke har sett annet enn bildet Dagbladet bringer her.

Sannsynligheten for at folk skal rusle rundt med slike onde hensikter, er ganske liten. Men selvsagt er det en ørliten mulighet for at noen er så syke. Men den er liten!
Og idèt jeg har skrevet dette, leser jeg lokalavisen i området, og der står en kar fram i debatten og forteller at han har dumpet ei dau svane i sjøen. Han beklager at mange har hisset seg opp over dette. Det dreier seg vel om en av de femtitalls som har bukket under i løpet av vinteren.
Snipp, snapp, snute, det var dèn mishandlingshistorien! Men vi vil jo gjerne la oss opprøre....
Særlig når det gjelder dyr og fugler!
Bygdebladet.no er lokalavisen på stedet, og "synderen" heter Johnny. Så vet vi det!

17 kommentarer:

  1. Meget bra!!! Det første jeg tenkte på når jeg så fuglen var at dette måtte være en svane som var funnet død og dumpet. Så leste jeg bloggere som tok av i forbannels og ønsker dem som hadde gjort dette druknet osv. Utrolig hvordan media kan sette sinne i kok. Det er nesten ubehagelig.

    Litt tullete å dumpe den på 1-2 meters dyp. Skal man ta den enkle løsningen må den på dypet i det minste. Burde helst være gravd ned. Ellers er det jo ingenting som har skjedd. Dette er ingen sak for VG.

    SvarSlett
  2. Hvordan får man tak i en svane for så surre et lodd rundt den?

    Jeg har sett folk sitte å henge hamstre i tau, feste batterier til rottehaler og kappe de av, sprute sennep i rævva på katter osv osv.

    Det var riktignok nabolagets taper som hadde denne hobbyen. Sitter i fengsel nå

    SvarSlett
  3. "Sannsynligheten for at folk skal rusle rundt med slike onde hensikter, er ganske liten. Men selvsagt er det en ørliten mulighet for at noen er så syke. Men den er liten!"

    Dessverre finnes det mange fler enn du tror som driver med dyreplageri. Selv om det ikke nødvendigvis var tilfellet her.
    Jeg forstår godt at folk blir opprørte over dyreplageri.. det vi trenger i Norge nå er noen som følger dyreplageri opp slik at mishandlerne ikke kan fortsette. Det er vi ikke flinke nok til enda.

    SvarSlett
  4. Det er også fult mulig at det er noen som har gjort det med vilje... Det er ikke bare godhet og snille mennesker i denne verden... Får bare håpe at dette har vært et uhell og at noen med stor uflaks har prøvd å dekke det til... Veldig merkelig måte å gjøre det på, men men..

    Håper det er noen som kommer fram og sier hvis de vet om noen som var innblandet.

    SvarSlett
  5. Masse folk som liker å misshandle dyr. Gikk jo sport i å feste fiskekroker i agn, å henge en tråd og en blikkboks i enden, slik at fuglene som spiste det flaksa rundt med det. Dumt det ikke er lov å gjøre det samme tilbake med de som holder på med sånt.

    SvarSlett
  6. Jeg er selvsagt enig i at mishandling av dyr er helt forkastelig! Men rett skal være rett; Vi skal ikke dømme før vi vet...

    SvarSlett
  7. Merkelig at disse ord kom fra en jeger... Kan ikke akkurat forvente at du skal føle medlidenhet for dyr og fugler når det skjer noe så grusomt. Sorry men det var en litt for syk måte å "dumpe" svanen på til at det kan være helt uskyldig.

    SvarSlett
  8. Hei "anonym" :-) Er enig i at det ikke er fint gjort å dumpe svanen slik, men for svanen spiller det liten rolle. Den var død da det skjedde. Om jegere: De fleste jegere jeg kjenner har stor ærefrykt for livet i naturen og for naturen selv.
    Slik er undertegnedes oppfatning av det å være en jeger:
    http://lavvumann.spaces.live.com/blog/cns!25E0B7EF00F581A6!302.entry

    SvarSlett
  9. Den var død da det skjedde? Det står ikke noe om det, eller har jeg ikke lett godt nok?

    Uansett, om svanene var død eller ikke, så var det upassende å gjøre det. Var svanen levende, ja, så er det faktisk en grusom udåd av de uforklarlige.

    Vedkommende bør skamme seg, uansett.

    SvarSlett
  10. Er ikke rart folk reagerer når de ser et bilde av ei svane som tilsynelatende og ved første øyekast ser drukna ut. Det er ikke rette måten å fjerne et dødt dyr på, derfor vekte det så stor oppsikt. Folk gjør ikke sånn vanligvis når de vil kvitte seg med døde dyr, så det å si at det er så typisk av folk å bli sinna før de veit hva som virkelig har skjedd er litt dumt.. Det er bare en vanlig reakson, og det er en sunn reaksjon. Det finnes altfor mange ondsinna mennesker i verden til å være naive.
    Jeg trodde hvertfall ikke at dette var et forsøk på å "begrave" en allerede død svane med det første jeg så det..

    SvarSlett
  11. jeg er ikke blandt dem som mener at dyr og mennesker er like mye verdt, men man må være ganske sadistisk for å drukne ei svane med et lodd rundt halsen. Og dersom svana var død når mannen dumpa den så var det litt rart at han gjorde det på 1.5 meters dyp. den hadde vel gått til bunns med et så tungt lodd viss den hadde blitt sluppet på dypt vann?

    SvarSlett
  12. Du over meg her...er det kun mannfolk i verden som kan feste et lodd rundt en hals? Er vel ikke kommet frem hvem som har gjort dette, og det kan like godt være ei 15 år gammel jente...

    [Og dersom svana var død når mannen dumpa den så var det litt rart at han gjorde det på 1.5 meters dyp.]

    SvarSlett
  13. Heder til deg kyrre Fjeldvik, det er absolutt ikke mange som tør å stå frem med fullt navn tilknyttet arikkel hvor du forsvarer dyremishandling. Det er ganske mange som klarer å huske navn og bilde i tillegg til at slike ting gjør folk vesentlig forbanna. Tøft gjort av deg dette.

    SvarSlett
  14. Javisst, Nicolai Hoftun, jeg er tøff! Jeg er så tøff at jeg vurderer en historie om "mishandling" og finner at det er bare vås! Og så viser det seg at det er nettopp dèt det er! Men likevel fortsetter folk å fordømme "mishandleren". Jeg er så tøff at jeg leser sakene før jeg kommenterer. Med all respekt: Har du lest hva jeg skrev?

    SvarSlett
  15. "Er det sannsynlig at noen har fanget en svane, knyttet tau rundt halsen på den, festet tauet i en betongblokk og lempet det hele i sjøen for å se svanen dø?"

    Ja, jeg vil si det er mer sannsynlig enn at noen har kommet på at å knyte et lodd rundt halsen dens og dumpe den på 1,5 meters dyp ville være en god idé.

    Men om det ovennevnte er tilfelle, må jeg si at vedkommende virker litt småsadistisk uansett.
    1) Hvis du har en samling lodd liggende for slike anledninger, bruk et som er tungt nok til at svanen synker..
    2) Hva med å grave den ned, eller å legge den i en plastpose, putte den plastposen i en annen plastpose og legge den i en container? Så hadde man sluppet oppstyret.

    SvarSlett
  16. til forrige anonym noen hakk over her:
    Ja det kom jo fram at det var en mann som hadde gjort dette her, følger du ikke med? Dessuten så er det svært mye mer sannsynlig at menn(eller gutter spesielt) gjør sånne ting enn at jenter gjør det. sånn er det bare. gutter er vel mer sadistiske av seg, jeg vet ikke. uansett er jeg helt enig i at det var teit å gjøre det på så grunt vann.

    SvarSlett
  17. Leser man artikkelen helt ut kan det virke som svanen har drevet til land fra dypet. Svanen var tyngre enn loddet og strømmen har tatt den inn på 1 1/2 meter.

    Teori: Det er blitt funnet en død svane enten drivende eller på land. Vedkommende har dumpet den på dypt vann for å få den vekk fra omgivelsene.

    SvarSlett