Totalt antall sidevisninger

lørdag 12. juni 2010

Bruk vest!

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10008715
Jeg vet ingen ting om detaljene rundt denne tragedien, men jeg vil påminne alle om nødvendigheten av å bruke redningsvest! Årlig dør mange i Norge i forbindelse med båt- og kanobruk, fordi de ikke bruker vest.
Sjøl har jeg en slitt Ally-kano, og den entres aldri før vesten er på plass. Det gjelder også på små tjern og korte turer. En kan lett forledes til å tro at det er grei skuring å svømme i land om ulykken er ute, men det er det ikke! En gang har jeg opplevet at en liten trepram gikk ned, og de få meterne til land var svært lange med klær som ble vannfylte og tunge! Etter dette: Alltid vest!

7 kommentarer:

  1. Absolutt, men det er vel mange idioter der ute som har samme oppfatning av vest som de har av sykkelhjelm, at det ikke er "kult" å ha på seg.
    Som nevnt blir klær tunge i vann og det skal ikke mange minuttene i kaldt vann før man rett og slett ikke greier å svømme mer.

    Bruk vest!

    SvarSlett
  2. Jeg er en nær bekjent av han som omkom.. jeg skulle ønske han hadde på vest! Problemet var at det ikke var noen vester i nærheten, ettersom kanoen sikkert ikke tilhørte noen av dem.

    Gjør dine venner og familie en tjeneste og bruk vest, og for all del ikke dra ut på kano uten vest når du ikke kan svømme.

    SvarSlett
  3. En ungdom kan svømme noen hundre meter, selv om vanntemperaturen er som nå (litt lav); bruk vest og ikke kombinér "båtliv" med drikking. Unansett: Tragisk

    SvarSlett
  4. Første gang jeg prøvde min nye Ally kano veltet jeg. I februar og vannet var svært kaldt. Hadde masse klær på og selv om jeg bare var 20-30 meter fra land så er jeg ikke sikkert på om jeg hadde klart å smømme i land uten vesten. Så ja, alltid vest selv om man padler helt inntil land. Min kanovelt satte en virkelig skrekk i meg.

    En ting til, bruk en vest som passer til vekten din. Min vest var litt for liten og jeg lå og fløt så lavt vannet at jeg måtte streve for å holde munnen over vannet. Bruk vest og pass på at du bruker en vest som er tilpasset den vekten du har med våte tunge klær

    Bjørn Ove

    SvarSlett
  5. Mathias.. Upassende kommentar!

    SvarSlett
  6. "En ungdom kan svømme noen hundre meter, selv om vanntemperaturen er som nå (litt lav); bruk vest og ikke kombinér "båtliv" med drikking. Unansett: Tragisk"

    Jeg kan ikke svømme hundre meter selv uten klær. Definitivt ikke MED klær i kaldt vann og i panisk tilstand.

    SvarSlett
  7. jeg kjenner vedkommende.. han var ikke veldig svømmedyktig og det var mørkt og vannskelig og finne land.. så sjekk fakta før dere klager på at man kan svømme et par hundre meter, men han svømta antagelig vis flere kilometer før han omkom..

    SvarSlett